Welcome to my Jungle...

Are you feeling well?

' If you're not feeling well please call a docter' Is het eerste wat ik lees als ik uit de Ferry stap. Wij zeggen altijd eerst hallo zou mijn vader zeggen. In Hong Kong krijg je eerst drie keer de lokale welkomstgroet naarje hoofd gesmeten om vervolgens 2 werkloze artsen met een onderuitgezakte pens in hun stoel te zien hangen. Ter preventie van vogelgriep zo lijkt het. Nou gelukkig helpt het want iedereen loopt er aan voorbij...niks aan het handje. Ah...'Welcome' !

Ik was op zoek naar een 'dodgy' flat ergens aan Nathan street. Volgens internet zou ik worden aangesproken en met een beetje mazzel een redelijke kamer kunnen bemachtigen. De flat is inderdaad erg vies en oud maar de 'hostels' die her en der te vinden zijn zien er redelijk uit. Allemaal private rooms en de prijzen lijken redelijk hetzelfde. Niet dat je veel keus hebt..je kunt namelijk wel met zo'n 'propper' meelopen en de kamer weigeren maar behalve een boel verwijten zou je er toch niks mee opschieten. Achteraf lijken de meeste plekken op elkaar. Een voordeur, lange hal met aan weerszijden kamers. Van binnen ziet het er minder grauw uit in ieder geval. De prijzen liggen zo tussen de 200-250 HKdollar...Hoewel ik een Japanner sprak die slechts 100 heeft betaald.

Hong Kong valt me verder een beetje tegen. Ik verwachtte bijvoorbeeld dat Victoria Harbor vol zou liggen met schepen. Vrachtschepen, de groene ferries, de oude scheepjes met hun rode zeilen en weet ik het wat... Behalve de groene ferries is er echter vrijwel geen boot te bekennen. Ook een drukke kade waar alle bootjes aan zouden meren mis ik in het plaatje. En wanneer ik uit de ferry terminal op HK Island stap wordt ik via een lange loopbrug ergens heengeleid..god knows where. Je kunt ook onderlangs lopen maar dan loop je tegen een groot gebouw en geloof me simpelweg door de shopingmall lopen naar de andere kant zit er niet in.

Nee Hong Kong, Prima openbaar vervoer..alles perfect geregeld! Dat is wat je overal leest. Maar zodra je van de loopbrug afstapt of uit de Metrokomt ben je verloren.ik dacht nog even dat het aan mij lag maar heb net 2Engelsen gesproken die hadden hetzelfde. Stel je wilt van Central station lopend naar de pier... De richting is natuurlijk makkelijk te bepalen..maar daar komen is totaal wat anders. Het eerste beste gebouw waar je tegenaanloopt wordt je van richting veranderd, kom je op een doodlopend punt of wordt je door het gebouw geloodsd om zonder infoop een verkeerde hoek te eindigen...niet wetend of je nou nog steeds goed loopt. Als voetganger ben je simpelweg verloren. Nee dan de tram zelf bijvoorbeeld. Machtig mooi zo'n systeem maar fon guek lim of san yot yim Het klinkt mij allemaal als valse muziek in de oren. Het zegt me helemaal geen ene reet... waar het zich bevindt of wat zich daar bevindt. Totaal hopeloos als je de naam niet ergens uit een boekje als de lonely planet plukt. En dan de businfo..waar kun je dat in godsnaam krijgen. Ik had welliswaar een busnummer maar misschien was dat wel achterhaald. Chauffeurs spreken half of geen Engels. Centraal info punt? Tja de Metro heeft ze maar de busmaatschapijen...

Na wat rondvragen aan mensen op straat had ik in ieder geval wel de minivans gevonden die 's nachts vanaf HK island terugrijden via de tunnel naar Kowloon peninsular. Busjes die volgens de lonely planet e.d. niet te vinden zijn of waarvan niet te achterhalen is waar ze heen gaan omdat de bestuurders gebrekkig engels spreken. Mijn god..deze busjes zijn makkelijker te vinden en te krijgen dan een normale bus (met een bestemming waar je heenwilt). Voor 12 HK dollar wordt je teruggebracht naar het (welliswaar) uiteinde van Nathan street. Altijd beter dan een dure taxi.

Nee nu pas weet ik mn weg te vinden hier in Hong Kong. Maar ik ben het eerlijk gezegd al wel zat. Wat een zooitje ongeregeld..om alle reisgidsen maar eens even goed tegen te spreken. Morgen heb ik een hele dag om goed te besteden. Moet lukken, ik weet me als voetganger aardig te redden inmiddels.

Blij als ik in Singapore ben. Een echt hostel met backpackers is toch iets meer fun. Hoewel ik op een gemiddelde backpacker wel flink kan schijten...so overrated. Maarja je hebt in ieder geval wat meer aanspraak. Normaal niet zo'n behoefte aan, maar hier in Hong Kong alleen de kroeg in is echt geen fuck aan. Verder is er geen zak te doen hier in de avonduren..

Nu maar eens slapen....houd je alleen maar op zo'n 24/7 internet cafe in je flat. Morgen mn tailor made jasje even passen. Kan die dingen in Nederland niet in mijn maat vinden...kost me een klein deel van mn pokergeld en dan heb ik hopelijk ook wat. Even afwachten wat het zal worden maarja tis toch winst waarmee ik loop te gokken...

Reacties

Reacties

hei man

english lar!!!
hehe

Kid Koala

Mooi man China vetttttttt ga je ooit weer eens terug en waar ben je nu!!!!! Want in Nederland is een klein deel van je pokergeld veel meer waard dan een groot deel van je gokkans!

Reg

no updates?

Jeffry

Yea PAt where are the updates!!!!!!!!!!!!!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!